søndag 6. januar 2013

BERLIN på en søndag


Som en del av dere vet, har mannen min og jeg en tradisjon: Hver år tar vi med ungene på en kulturreise til en europeisk storby (jepp, jeg lever ut den gamle reiselederen i meg). Dette innebærer enkelt og greit en ferie med historisk og kulturell input til store og små (altså ingen fornøyelsesparker). Jeg er den entusiastiske guiden, og må følgelig bruke litt tid på å lese meg opp (elsker det!). Og intet måltid blir heller tilfeldig; hver lunsj og middag er nemlig også en del av opplevelsen!
Vel, i dag ble det klart:
Kulturreisen 2013 går til.... BERLIN!
Jakten på spennende museer og utstillinger er i gang, og jeg har så langt plottet inn Helmut Newton (jipppiiiii!) og "Tutankamun - His Tomb and his Treasurues" - en kjempestor utstilling i år med rekonstruksjon av Faraoens grav. Mer blir det - innimellom hyggelige restaurantbesøk og sykling (Berlin er visstnok perfekt for sykling). 
Dette blir min første tur til Berlin, så kom gjerne med tips til kule hoteller, hyggelige restauranter eller andre bra ting å gjøre i Berlin i mai. I need them!!!

13 kommentarer:

  1. Kan anbefale Ostel - Das DDR Hostel, gjennomført øst-tysk design. Bodde der selv for 4 år siden, interrail med 13-åring. Do på gangen. Veldig bra.

    SvarSlett
  2. Hei

    Moevenpick Hotel Berlin er bra. Ligger i gamle Øst Berlin kun få minutter fra Chackpoint Charlie. Veldig bra restaurant som heter Ristorante Sale e Tabacchi som ligger nokså nært hotellet. Øvrige tips i mai er båttur på kanalen. :-)

    SvarSlett
  3. Åh.. Herrlige Berlin!! Cappucino på Bauhaus Archiv, lunsj i kafeen i Litteraturhuset (Fasaanstrasse), den gamle jødiske gravplass, Berlins største loppemarked i Mauerpark, Holocaustminnesmerket og museet (sterkt!!)... Berlin er et sted jeg vil vende tilbake til igjen og igjen!! Kos deg med forberedelsene! Det er en ufattelig spennende by! Godt valg!!

    Klem Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for knalltips, Cecilie - dette lover godt!!!!

      Slett
  4. Gleder meg til å lese tipsene da jeg selv skal på helgetur til Berlin i begynnelsen av mai:)
    Det blir også min første tur!
    Marit:)

    SvarSlett
  5. Hvis du søker i Glamourbibliotekarens blog + kommentarer fra leserne hennes, kommer du til å finne mange gode Berlin tips og inspirasjon:

    http://glambibliotekaren.blogspot.no/search?q=berlin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for bra tips, Johanne! Skal sjekke ut!

      Slett
  6. Jeg var der i vår og da gikk vi forbi (les: vi gikk forbi!!!) Beate Uhse museum hihi ;) Kanskje ikke dit du tar med ungene *ler*
    Her er bilder fra min Berlintur: http://koselig.blogspot.no/2012/07/mimre-mimre-berlin.html

    Beklager, shameless pimping av min egen blogg her altså, men Berlin var en flott by!! Vi bodde på Kurfurstendam, en av hovedgatene i sentrum der vi var. I følge guiden vår så var det 3 sentrum i Berlin! For meg som er interessert i historien, både 2. verdenskrig og ikke minst den kalde krig var det spennende å se alle disse historiske plassene. Et sted jeg skulle ønske vi hadde stoppet var Holocoust minnesmerket, det jødiske minnesmerket med alle betongklossene. Der skal jeg stoppe neste gang, og det blir august/september en gang i år (fordi jeg har vært så superheldig å vinne tur for to til Berlin i en fotokonkurranse). Gled dere masse sier jeg bare. Det er en fantastisk fin by. Fikk veldig Parisfølelse når vi var der pga uterestauranter, gateliv og ikke minst at Kurfurstendam minnet sånn om brede boulevarder i Paris.

    Ha en fin tur :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det museumet (sett utenfra), vi gikk som sagt ikke inn *ler*

      http://koselig.blogspot.no/2012/05/museet-vi-ikke-rakk-innom.html

      http://koselig.blogspot.no/2012/04/hei-og-hopp-fra-berlin.html

      http://koselig.blogspot.no/2012/05/himmelsk-83.html

      og siste her: http://koselig.blogspot.no/2012/04/var-i-berlin.html

      Slett
    2. Hei, koselig koselig!
      her var det massevis av fine tips - tusen takk! Og riktig god tur til Berlin, du også! :)

      Slett
  7. Kan anbefale Hotel Savoy, et stort, gammelt og flott hotell med nyyyyydelig champagnefrokost og special treats for barna! Har bodd der både med jentegjengen og familien, de har store, deilige familierom og ligger sentralt til rett ovenfor Kurfurstendamm og bare noen minutter fra Hauptbahnhof! Kan også anbefale sightseeingbuss med barna, samt Berlin Zoo og en tur opp i det høye TV-tårnet. Vi var to dager i byen med våre barn, som da var 4 og 8 år, og det var en deilig by å ha barn med i. God tur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow, strålende forslag! Skal sjekke med en gang:)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.