onsdag 24. oktober 2012

Dagens FOTOINSPO

Marlene Dietrich, Paris 1955.
Å jobbe med magasiner betyr en stor, deilig, daglig dose med BILDER! Noe av det beste med jobben, egentlig, og det som gir masse inspirasjon hver eneste dag. Jakten på det perfekte portrettet er alltid der, og den nå avdøde fotografen Richard Avedon er en mine store, store forbilder på området.
Han var en mester i å fange portrettene akkurat i det øyeblikket objektet trodde de ikke ble sett. DA knipset Avedon! Det ble sagt at at hans mote- og portrettfotografier var de som virkelig definerte vårt blikk på stil, skjønnhet og kultur. Jammen sant!
Har dere sett noe så fantastisk? Jeg besvimer nesten...
Marilyn Monroe, New York 1957
Alle fotograferte Marilyn som en evig happy, smilende, flørtende, sexbombe. Avedon, derimot, ønsket å vise den sårbare, redde, følsomme, vevre siden av henne. Her ble hun knipset "off set"da hun trodde hun ikke var i søkelyset - men var rett og slett...bare var seg selv. Definitivt mitt favorittbilde av henne. Nydelig!
Veroushka, Nice 1975
I kategorien flotte, sterke, vakre kvinner, må jeg også vise tidenes første supermodell, Veroushka! 1.90 høy og med en attitude og bevegelse foran kamera som revulosjonerte modellverdenen på 60-tallet. Her typisk og sterkt fotografert av Helmut Newton
Veroushka, Paris 1984
Ti år senere og minst like flott. Newton nails it!

Gjør som meg, gå bananas på amazon.co.uk og kjøp de mest fantastiske fotobøker til en brøkdel av prisen her hjemme! Garantert inspirasjon "rett i åra", som en kollega av meg ville ha sagt!
Ha en nydelig dag!


2 kommentarer:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.