torsdag 27. september 2012

HOT KUNST!



I dag har jeg vært på åpningen av det nye Astrup Fearnley-museet på Tjuvholmen. ENDELIG! Endelig begynner Oslo få det ene praktbygget etter det andre på stjernetomter ved sjøen, i sentrum! Først Operaen, så dette og mer er i loopen! Det svinger av kulturbyen Oslo, og Tjuvholmen er blitt et bitte lite mini-Manhattan. Det er så BRA!
Vel innenfor døren under pressekonferansen, må jeg smile litt i skjegget. Det er nemlig svært påfallende på slike happenings i kunst-og kultursammenhenger;  ALLE - i hvert fall 90% - går i SVART! Alltid...
OG: som dere ser, jeg var intet unntak! hehe... Dog med et fargeriktskjerf, men resten var helsort! Men svart føles trygt, altså, jeg tror det må være det - og så gir det et seriøst inntrykk, da. Det er tross alt  stor kunst som skal vurderes
Flotte, store rom med masse lys og luft! I denne salen var det fotokunst fra både Norge og USA. Noe utrolig ubehagelig, noe utrolig vakkert - men mest av alt; veldig, veldig sterkt!
... Og så var det skulptur, installasjoner, maleri og konseptkunst. Her et knippe mannlige genitalier i kunst-perspektiv som vi kan filosofere over... (og jeg lover, det var mange, mange flere)

Da er det bare å si: Kom deg til Tjuvholmen og Astrup Fearnley-museet ASAP!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.