torsdag 26. september 2013

BELLA ROMA

Beklager dårlig oppdatering på bloggen siste uka, men som dere sikkert vet har jeg vært på en gedigen magasinkonferanse i Roma i noen dager. Ikke annet å si enn F.A.N.T.A.S.T.I.I.I.I.S.K - for både hodet og hjertet. Kommer hjem med masse, masse tanker!

Konferansen med over 700 delegater fant sted på Hotel Roma Cavalieri - det gamle, legendariske Waldorf Astoria-hotellet. Her er utsikten fra balkongen min. Kunne ikke akkurat klage over den...
Kunst i alle varianter overalt. Her bronsjeløver i hagen...
 Sypresser, pinjer og velstelte hager ER for meg Italia
Det ble ikke mye tid til å vandre rundt i byen, men jeg fikk meg i alle fall én kveld hvor jeg stakk innom noen av bygningene og smugene jeg elsker så høyt. Her, magiske Pantheon tegnet og bygget av favoritt- og filosofkeiser Hadrian

Amarone på fat i et smug...
Noe av det fine med Roma, er at byen nærmest er fri for neonlys. Smugene og gatene er relativt mørke men såååå stemningsfulle...
De eldgamle, egyptiske obeliskene er noe av det mest verdifulle Roma har (hvis jeg ikke husker feil, er det tre, kanskje fire stykker av dem). Keiserne fraktet dem med skip fra kolonien Egypt, så ble de rullet på tømmerstokker helt fra kysten og inn til byen som et seierssymbol. Her er obelisken på Piazza Navona
Bernini, Bernini... Romas store skulptør/billedhugger. Dette er deler av "Fontana dei quattro Fiumi" (De fire elvers fontene) som symboliserer fire, store elver på de fire kontinentene Afrika, Europa, Asia og Sør-Amerika hvor katolisismen hadde fått fotfeste på 1500-tallet. Fontenen ble laget på oppdrag fra pave Innocent X
Synet av Peterskirken på dag- og kveldstid kan overhodet ikke sammenlignes. Når mørket faller på, troner den som noe bokstavelig talt overjordisk over byen. (Litt fornøyd med dette bildet, altså. Her får virkelig superlinsen min vist hva den er god for!)
Sorry, damer - det blir lite antrekksbilder fra dagene i Roma. Kjente at settingen ikke helt talte for å knipse løs, om dere skjønner. Ha meg unnskyldt - jeg kommer sterkere tilbake!

Men her ser dere i alle fall min nye Helmut Lang-bluse med hvite skinnkanter og svarte Mardou&Dean-jeans innkjøpt for anledningen. Veldig fornøyd med begge deler!
Ses snart!




1 kommentar:

  1. Nå vil jeg også til Roma!!!!
    Takk for alt du deler!

    Marit ;)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.